Cum speli corect masina sau motocicleta (cu sau fara protectie ceramica)
Poveste reala din garaj
A revenit intr-o zi un client. Calm, relaxat, cu motocicleta lui frumoasa, lucioasa, dar parca nu mai avea sclipirea aia... aia care face oamenii sa se uite de doua ori.
Ne-am uitat si noi. Era una dintre piesele la care muncisem in iarna, cu tot sufletul, polish complet, protectie ceramica pe toate suprafetele, EXO proaspat, perfect aplicat.
"Cred ca nu mai am ceramica... s-a dus!", zice omul.
L-am intrebat bland, ca intre prieteni: "Ai spalat-o des?"
"Pai... de vreo 6 ori... poate chiar de opt ori!? La o spalatorie auto de langa mine. Cu spuma. "
Aha... Ce sa mai zici? N-am oftat. N-am dat ochii peste cap. Am zambit si ne-am apucat sa-i aratam. Ceramica nu plecase nicaieri. Era tot acolo, bine prinsa. Doar ca stratul de EXO – ala subtire, care dadea luciul si facea apa sa danseze, era incarcat. Sufocat. Nu mai lucra. Ca si cum i-ai fi tras o patura murdara peste.
De fapt, cand nu speli regulat... si mai ales cand nu speli cu contact real, adica fara sampon, manusa, atentie, incepe sa se adune un strat invizibil de contaminare. Se aseaza lent, dar sigur. Nu-l vezi, dar il simti la mana si chiar daca nu este vizibil, vezi ca motocicleta nu mai are acelasi look, suprafetele nu mai resping apa, totul pare... obosit.
Si de aici incepe treaba noastra mai tehnica. Sa-ti explicam ce e contaminarea, cum se formeaza si de ce nu dispare cu o clatire rapida. Doar ramai cu noi, nu ne dam profesori, iti spunem ce am invatat in garaj, pe pielea noastra si a altora. Vorbim de multi. Toti isi doresc motociclete impecabile, dar prea putini isi bat capul cu intelegerea procesului. Multi cred ca protectia ceramica e magie. Ca o aplici si poti sa uiti. Dar nu e asa. N-a fost niciodata.
Fara vrajeli. Doar ce conteaza.
CE SUNT CONTAMINANTII SI DE CE SUNT PERICULOSI?
Contaminantii sunt tot ce se lipeste sau intra in lac, fara sa vrei:
praf de frana, sare, polen, bitum, excremente de pasare, insecte, ploaie acida
par inofensivi, dar fiecare are ceva toxic sau abraziv in el
Unii stau pe suprafata, dar altii intra:
fie in porii lacului
fie in porii stratului ceramic (da, si ceramica are pori, doar ca mai mici)
Cu exceptia insectelor, rasinii si a gainatului de pasari, majoritatea contaminantilor sunt invizibili. Nu iti dai seama ca sunt acolo. Vezi doar ca masina sau motocicleta nu se mai curata cum trebuie. Suprafata pare tot murdara, chiar si dupa o spalare corecta.
Daca faci spalari mai dese, riscul ca acesti contaminanti sa se "sudeze" de lac scade. Daca in schimb speli rar, reactiile chimice si caldura soarelui creeaza o legatura puternica intre contaminanti si suprafata, fie ca e lac simplu, fie ca e ceramica.
CE FACE POLENUL ATAT DE PACATOS?
Polenul e lipicios si invizibil. Se topeste usor la soare si se combina cu umezeala din aer. Rezultatul? Devine un adeziv natural.
e foarte fin, intra usor in lac
daca ploua peste el, poate forma pete acide, greu de scos
CUM SE PRINDE MIZERIA DE LAC SAU CERAMICA?
Suprafata e calda
Mizeria atinge lacul
Se evapora apa
Ramane lipita partea solida
Daca e insecta, proteinele se coc la soare. Daca e praf de frana, se lipeste prin caldura statica. Daca e seva, intra in lac si-l coloreaza.
DE CE NU IESE DOAR CU APA?
Pentru ca adezivul natural format (din soare + praf + polen + ploaie) e mai puternic decat pare. Apa spala doar ce e deasupra. Ce e legat chimic sau mecanic... ramane.
CUM SE CURATA CORECT SI COMPLET O SUPRAFATA CONTAMINATA?
1. CURATARE CHIMICA – "DIZOLVARE"
Iron Remover: pentru praf de frana, contaminare ferica;
Tar Remover: pentru bitum si gudron;
Bug & Grime: pentru insecte si proteine;
Astea nu se freaca. Se lasa sa actioneze si se clatesc. Dar trebuie aplicate pe o suprafata curata, altfel doar muti mizeria sau consumi solutia inutil.Trebuie aplicate pe o suprafata rece, altfel pateaza.
2. CURATARE MECANICA – "FRECARE"
Clay bar sau pad, plastilina care scoate ce a ramas
Atentie: induce micro-zgarieturi, e o forma de polish usor
Folosita des, toci lacul sau stratul ceramic, si de obicei este urmata de polish pentru a reda luciul suprafetei tratate.
DE CE "SE DUCE" CERAMICA DUPA UN TIMP?
Stratul ceramic de baza (CSL sau Ultra) ramane ancorat in lac. Ce se degradeaza e stratul de sacrificiu, gen EXO.
EXO sau top-coating-ul ofera:
efectul hidrofob,
luciu extra,
protectie UV,
Cu timpul, se incarca cu contaminanti sau se tocesc mecanic (prin spalari gresite sau frecare). Rezultatul? Pare ca nu mai ai ceramica... dar e doar stratul superior „mort” cum ar spune Alex.
CE FACI CAND NU MAI PARE CA AI CERAMICA?
Spalare completa
Decontaminare chimica
Clay bar daca e nevoie
Reaplicare strat top (gen EXO v5)
Daca ceramica de baza a fost aplicata bine, inca e acolo. Doar trebuie "resuscitata".
E DIFERIT SPALATUL LA CEI CU PROTECTIE CERAMICA VS FARA?
Da, si nu cum ai crede.
Daca ai protectie ceramica:
folosesti sampoane pH neutru, fara degresanti;
NU dai cu spuma industriala pe toata masina sau motocicleta;
eviti frecarea excesiva;
Dar DE CE nu poti da cu ceva mai agresiv daca ai protectie?
Pare contraintuitiv: ai o bariera, deci poti da cu ce vrei. Dar nu merge asa...
Protectia ceramica NU e blindaj, e o "foita" tehnologica foarte subtire
Solutiile agresive pot:
· incarca stratul ceramic cu reziduuri,
· matui luciul,
· ataca straturile superioare (gen EXO),
Daca freci prea tare sau speli agresiv... nu speli mai bine, ci toci mai repede.
Daca NU ai protectie ceramica:
ai nevoie de protectie dupa fiecare spalare (sealant ceramic sau polimeri)
mizeria intra direct in lac, deci trebuie sa fii si mai atent,
MOTOCICLETELE | CEA MAI MARE CAPCANA
Aici e haos total. O greseala mica la spalare si lasi urme permanente. Nu e vorba atat de greseala cat de lipsa informarii.
De ce sunt motocicletele mai sensibile?
Elemente expuse: furtune, fire, conectori, bloc motor, radiator;
Suprafete delicate: aliaje de aluminiu sau aluminiu anodizat, oglinzi, abtibilduri sensibile;
Structura complexa: fiecare muchie ascunsa e o capcana de reziduu.
CE NU TREBUIE SA FACI NICIODATA LA O MOTOCICLETA?
Nu dai cu degresant pe tot motorul odata!... si mai ales cand este cald;
Nu speli in soare!... sigur ramai cu pete pe aluminiu, pe cadru, pe lac;
Nu clatesti superficial!... raman urme de solutii care ard la primul soare
La Crazy Garage, am vazut:
Capace de motor patate definitiv;
Cadre matuite de la degresant sau de la frecare cu piele de caprioara;
Plasticuri care au schimbat culoarea dupa o spuma pe cald.
TEMPERATURA | DUSMANUL NEVAZUT
Ce se intampla cand speli pe cald sau in soare?
Spuma se usuca, apa se evapora si substanta activa devine si mai activa;
Lasa urme albe, greu de scos;
Oxidarea se accelereaza (mai ales la aluminiu si lacuri subtiri) provocand imbatranirea rapida.
Cand este indicat sa spal?
Dimineata devreme.
Seara tarziu.
Sau in spatiu acoperit, cu suprafata rece la atingere (adica sub 36 de grade).
Foloseste un furtun cu debit mare si presiune mica pentru a raci suprafata inainte de a aplica solutiile de spalare. La temperaturi mari si o solutie cu PH neutru poate deveni activa daca apa se evapora.
Nu incepe procesul de racire daca doar ce te-ai oprit. Motorul poate suferi soc termic si provoci usor probleme mecanice.
CLATIREA | ETAPA IGNORATA CARE DA CEA MAI MARE BATAIE DE CAP:
Nu conteaza cat de bun e samponul sau cat de sigura este spuma sau cata grija ai avut la temperatura... daca nu clatesti corect... e degeaba.
Ce se intampla daca NU clatesti bine?
Raman urme de solutii chimice active;
Se usuca la soare;
Ard lacul, pateaza metalul si plasticele.
La motociclete, pot ataca chiar si firele sau contactele, provocand oxidare prematura.
Pe langa asta, daca speli cu apa dura (nefiltrata sau netratata), risti sa ramai cu pete de minerale pe vopsea, geamuri, plastice sau aluminiu. Aceste pete de apa dura apar atunci cand apa se evapora si lasa in urma saruri de calciu si magneziu. Daca nu usuci corect suprafetele, mai ales in soare, aceste pete se pot arde in lac sau chiar in stratul ceramic. Pe blocurile motor sau pe elementele metalice expuse, urmele sunt aproape imposibil de indepartat fara polish.
Foloseste intotdeauna presiune mica pentru clatire. Pentru o clatire completa ai nevoie de debit nu de presiune.
CONCLUZIILE si RECOMANDARILE CRAZY GARAJ:
Ceramica NU te scuteste de grija, ci iti cere mai multa disciplina, macar pentru a-ti proteja investitia.
Motocicletele sunt diva, se supara usor si plang in pete.
Clatirea corecta si completa e la fel de importanta ca spalarea.
Soarele nu e prietenul tau cand ai in mana o lance de spuma sau cand motocicleta este murdara.
Cel putin o data pe luna, fa o spalare cu contact: sampon, manusa, rabdare. Nu merge doar cu prespalare.
Macar o data la 3 luni ori dupa un drum lung, fa o decontaminare chimica pentru a-ti pastra protectia activa si suprafetele curate.